Zó houdt Dacia de prijzen krankzinnig laag

Waarom een Dacia zo belachelijk goedkoop is

In Duitsland rijzen de loonkosten voor autofabrikanten de pan uit, in China valt het mee. Maar er is een land waar je écht goedkoop auto’s kunt bouwen en alleen Dacia lijkt dat in de smiezen te hebben.

Het gaat om Marokko. Onderzoek toont aan dat auto’s bouwen daar zelfs aanzienlijk goedkoper is dan in China, Mexico of Roemenië. Dat heeft alles te maken met de lage loonkosten.

Dat het duur is om in westerse landen autofabrieken draaiende te houden, is geen verrassing. De lonen zijn relatief hoog en in landen als Nederland en Duitsland hebben werknemers aardig wat rechten, zoals pensioenopbouw en ontslagbescherming. De hoge loonkosten waren een belangrijke reden voor Mini om de fabriek in Born vorig jaar te sluiten.

Tip
Betaalbare premie en goed verzekerd
Betaalbare premie en goed verzekerd

Interpolis AutoBewust heeft één van de laagste premies van Nederland. Nu exclusief verkrijgbaar via Rabobank.

Chinese werknemer is best duur

Met die werknemersrechten nemen ze het in andere landen niet zo nauw. Stel dat er geen importtarieven waren en automerken alleen zouden kijken naar goedkope werknemers. Waar zouden ze dan hun fabrieken moeten bouwen? China, denk je misschien. Maar daar zijn de loonkosten per gebouwde auto (525 euro) hoger dan in landen als Mexico (274 euro) en Roemenië (245 euro).

Blijf betrokken bij al het Dacia-nieuws via onze gratis nieuwsbrief.

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Het land waar je echt waar voor je geld krijgt als autobouwer, is Marokko. Daar zijn de loonkosten per gebouwde auto maar 95 euro. Dat is 3,6 procent van wat een werkgever gemiddeld in een Duitse autofabriek betaalt (2900 euro).

Loonkosten per auto per land

  • Duitsland 2900 euro
  • Frankrijk 1403 euro
  • China 525 euro
  • Mexico 274 euro
  • Roemenië 245 euro
  • Marokko 95 euro
Waarom een Dacia zo belachelijk goedkoop is

Je zou verwachten dat er veel autofabrieken in Marokko staan, maar alleen de Fransen hebben deze goudmijn in de smiezen. Met name Renault en Dacia doen goede zaken. In Casablanca staat een grote Dacia-fabriek. De fabriek bestaat al sinds 1959. De Sandero en Sandero Stepway worden er gebouwd.

Dacia heeft sinds 2012 een tweede fabriek in Marokko. Die staat in Tanger en werd met veel poeha geopend door de Marokkaanse koning. Daar rollen de Jogger, Sandero en Sandero Stepway van de band.

Stellantis heeft ook een fabriek in Marokko, in Kénitra.

Derde Dacia-fabriek in Marokko

Renault zou in gesprek met de Marokkaanse autoriteiten zijn over de bouw van nóg een Marokkaanse fabriek. Die zou in Nador komen te staan en ook hier moeten modellen van Dacia van de band rollen. De lage loonkosten in Marokko helpen het Roemeense merk flink om de prijs laag te houden.

Profiteer van Dacia's lage prijzen met private lease

De Dacia Spring is verkrijgbaar in combinatie met private lease vanaf € 269,00 per maand met een looptijd van 72 maanden en 5.000 km per jaar. Bekijk alle Dacia Spring private lease prijzen.

Tip
Ontdek de Volkswagen Polo
Ontdek de Volkswagen Polo

Stel jouw Volkswagen Polo samen, standaard vol features zoals Digital Cockpit, Lane assist en LED Matrix-verlichting,

Waarom een Dacia zo belachelijk goedkoop is
Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties